L Å D A N
|
|
Södra Lapplands framtid
debatt
Stockholm 1 december 1999
Under min barndoms 1950-tal var södra Lapplands
vinterskogar fulla av timmerhuggare, hästar och
traktorer. I snart sagt varenda by fanns en eller
flera affärer, postkontor, ibland slakterier,
bagerier, sågar och snickerier. Även längs de
avlägsnaste grusvägar stod ett mjölkbord. Under
den väldiga, klarblå sommarhimlen råmade
fjällkorna i kapp med helgmålsringningen.
Den nu bortgångne lokalredaktören Sven
Hanssons fotografier bär vittnesbörd om den tidens
sociala humör. På hans bilder finns en stämning av
upprymd förväntan, som hade plötsligt de goda
världsvindarna blåst in i varje vårstädad bagarstuga.
Hanssons inlandsmänniskor sitter inte ensamma under
dystra köksklockor, nej, de myllrar, de nästan trängs
framför skyltfönstren, och de förlänar även de minsta
samhällen och byar ett slags påtaglig stadsmässighet.
Tiden ångade av optimism. Liksom världen i övrigt red
kommunerna Lycksele, Åsele, Dorotea, Vilhelmina,
Storuman och Sorsele på den globala ekonomiska
uppgångsvåg som formats efter 1930-talets
depressionsår och som ännu ett kvartssekel senare med
full kraft sköt framåt.
Denna ekonomiska uppgångsvåg åtföljdes av en lika
global, och lika stark, offentlig våg. De svenska
politikerna hade således både vilja och "resurser" att
ständigt bygga nya rum i det Folkhem där, vid
1950-talets slut, den ursprungliga drömmen om allas
lika värde hade ersatts med en vision om allas rätt
till konsumtion och transfereringar.
Mitt vindpinade barndomshem i södra Lappland fick
dessa år vattenklosett, Televisionsapparat, gräsmattor
och blomsterrabatter. Flygfotografer knackade på
dörren. De visade nytagna bilder av en bygd där
höhässjor och ardennerhästar samsades med det nya
skolbygget och de nya bilarna.
Farmödrarna som vid spinnrocken skrämt upp barnen med
vittra, och morfäderna som på farstutrappen berättat
om de hemska lappmorden, utkonkurrerades över en natt
av Bröderna Cartwright. Få ville längre höra talas om
folktro och fattigdom. Den allmänna känslan dessa
magiskt blåflimrande år var att de välståndsbilder som
visades från Stockholm rimligtvis förr eller senare
skulle materialisera sig också i södra Lappland.
En framtid i de ljusaste färger
År 1960 är avfolkning ett okänt begrepp i inlandet.
Den rikliga tillgången på skog garanterar att det
alltid skall finnas gott om arbete. Ute i kojorna
docerar förstås gamla gubbar i krimmelmössa och
vadmalsväst över hur mycket arbete motorsågen
egenteligen tar bort, och nog är väl alla överens om
att arbeten försvunnit, men strängt kan ju icket
vetenskapen uppfinna en skog som av sig själv
spankulerar ner till sågverken.
Barn av 1950- och 1960-talen minns jag ingenting annat
än en framtid i de allra ljusaste färger. De största
förbättringarna kom också oss, det uppväxande släktet,
tillgodo. De offentliga utbildningssatsningarna gjorde
det ekonomiskt möjligt för skogshuggarnas, flottarnas
och småbrukarnas barn att ta studenten och sedan, om
förmågan fanns, en akademisk examen.
Det tidiga 1960-talets stämningsläge gestaltades i
populärkulturen där de första Beatles-skivorna gav ett
kongenialt uttryck för den globala känslan av gott
humör. Det enda som förmörkade horisonten var
terrorbalansen mellan USA och Sovjetunionen. Rädslan
för världens snara undergång - och därmed också södra
Lapplands - var under det kalla krigets dagar stor,
men den besjöngs i tidens anda i de vackraste visor på
radiogrammofonen.
Den utopiska framtidstro som genomsyrade världen under
1960-talet manifesterade sig först i hippierörelsen i
USA - "The Summer of Love" - och därefter i den
internationella vänstervågen. Uppfyllda av tanken på
en universell solidaritet marscherade vi,
skogshuggarsönerna och flottardöttrarna, i böljande
röda flaggtåg. Liksom ungdomar över hela världen sökte
vi oss fram till en internationalism - något som på
sitt sätt förebådade dagens globalisering.
När vår gymnasietid var slut lämnade de flesta av oss
inlandet och reste ut i världen, läste vidare på
universiteten eller sökte arbete på orter långt bort.
Ibland kom vi hem till våra föräldrar ute i byarna,
såg att en och annan brolampa släcks för gott, och for
sedan snart igen. När vi stötte på varandra på
Stockholms Central försökte vi ibland att tala vår
barndoms språk, men orden och tonfallen var borta. Vi
fann snart att vi kunde amerikansk engelska bättre än
vår egen dialekt.
Flyttlassen börjar gå
I slutet av 1960-talet bröt den väldiga, globala
ekonomiska uppgångsvågen samman. Många i min egen
generation tillbringade i godan ro det djupt
pessimistiska 1970-talet vid läslamporna i
universitetsbiblioteken. I inlandet, däremot, blev det
nattsvart. Genom skogsbrukets nya teknik -
skogsprocessorerna - hade södra Lappland under några
få år berövats hundratals, ja, tusentals arbeten.
Råvarurikedomen var inte längre synonym med
sysselsättning.
De statliga och kommunala åtgärderna för att skapa nya
arbetstillfällen visade sig överlag otillräckliga.
Flyttlassen gick. För första gången minskade södra
Lapplands befolkning. År 1960 hade inlandet nära 57000
innevånare. 1972 var de 45000. Det var oerhörda
siffror - för dem som stannade kvar.
Den nya, globala ekonomiska uppgångsvåg som kom i
1980-talets början innebar för inlandets del nybyggda
villor, även ute i byarna, och nya industrilokaler.
Tiden var åter optimistisk, men den gamla, grundmurade
framtidstron fanns inte länge kvar. Flyttlassen från
inlandet fortsatte att gå. Där 1950- och 1960-talens
konjunktur lagt ett solitt golv, lade 1980-talet
spjälor.
Södra Lappland hade nu blivit till en plats för
uppväxt och gymansiekompetens. Av stojande unga
snöskotergäng blev det läkare, ingenjörer och
chefsämnen. Den som sedan frågade dem varför de inte
återvände fick veta att de inte ville flytta tillbaka
- även om det skulle finnas kvalificerade arbeten.
Ynglen som lämnat den lilla lappländska dammen hade
växt sig till stora fiskar, ibland för stora för dem
som stannade kvar. Södra Lapplands brain-drain var ett
faktum.
Ändå fanns det under 1980-talets första år en
illusorisk möjlighet för inlandet att överleva. Dels
flyttade ju inte alla begåvningar ut. Dels var det
ännu tänkbart, om än inte troligt, att staten genom
kraftfulla offentliga åtgärder skulle kunna vända den
sjunkande befolkningstrenden.
Den offentliga vågen bryter samman
I mitten av 1980-talet kom så södra Lapplands
menetekel. Den globala offentliga vågen bröts
plötsligt av sin egen tyngd. En global privat våg
sköljde in i dess ställe. Individen - och inte
kollektivet - sattes nu i centrum. Förtroendet för
staten, och därmed också för politikerna, minskade
drastiskt medan förtroendet för "det privata
alternativet" ökade. Över hela världen började finans-
och penningmarknader att avregleras, statliga företag
att säljas ut och kollektiva avtal att luckras upp.
Det som förr varit en angelägenhet för det offentliga
överläts med den största skyndsamhet till privata
intressen.
Denna globala privata vågs momentum är oerhört. Med
sig har den fört det gamla Sovjetunionens fall, Kinas
marknadsekonomi och Europas gemensamma marknad. Den
har radikalt förändrat samhällen, företag och
individer. Staten har blivit till ett skällsord. Över
hela världen förespråkar politiker nu ständiga
skattesänkningar, och på sina håll finns idéer om att
helt avskaffa inkomstskatterna.
Borta är nu 1960-talets idéer om alla människors lika
värde, borta är tron på det goda samhället, borta är
den solidariska viljan att betala skatt - borta är
kort sagt de gamla förutsättningarna för södra
Lapplands framtid.
Mina forna gymnasiekamraters hemsidor lyser på nätet
som nutida amerikabrev. Än har någon arbetat i
Hongkong, än skall någon flytta till USA. Få eller
inga ägnar inlandet en tanke - alla tumlar vi som
barkbitar på denna nya, väldiga våg. Många är också så
utmattade av att hålla sig flytande att de inte längre
orkar bry sig om något annat än sig själva.
Jag vet att många människor, inte minst de i inlandet,
sätter sitt hopp till att den privata vågen, i vars
rykande skum detta skrivs, snart skall vara ett minne
blott. Men globala trender pågår oftast oändligt
mycket längre än man tror. Hittills har bara femton år
gått sedan den nya vågen började. Tänker man sig att
den kommer att nå lika långt som den offentliga vågen,
vilken svepte över världen i ett halvsekel, är
utsikterna fram till 2030-talet mycket dystra för ett
södra Lappland vars enda garanti för överlevnad är
statliga transfereringar.
Dä gå int
Inlandsborna säger utan att tveka: "De vill ha bort
oss härifrån!" Och inlandsborna har rätt. Södra
Lapplands framtid är - den politiska retoriken till
trots - inte längre en fråga för staten men för
kapitalet.
Man kan förstås fråga sig varför runt 39000 människor,
ty fler finns inte kvar i södra Lappland i dag, väljer
att bo i en landsända med ständiga
arbetsmarknadsproblem, långa kalla vintrar och oftast
sönderregnade somrar. Den storslagna naturen, den rena
luften, lugnet och ron, jakten och fisket sägs vara
skälet till att man inte vill flytta. Detta är inte
hela sanningen. Det huvudsakliga skälet till att man
väljer att bo kvar är att det - de höga bensinpriserna
till trots - för de allra flesta numera är möjligt att
uppnå en levnadsstandard man aldrig skulle ha en chans
att komma i närheten av i en storstadsregion - inte
ens om en utflyttning skulle innebära högre lön.
Tack vare låga fastighetspriser, egen kunnighet och en
väl fungerande informell ekonomi kan
levnadsomkostnaderna i inlandet pressas ned till en
för en stadsbo osannolika nivåer. Inlandsmänniskan är
inte dum. Hon har gjort ett utomordentligt förnuftigt
ekonomiskt val.
Det finns i inlandet en självskriven ilska, ibland
nästan ett hat, mot de politiker, debattörer och
forskare som låter förstå att södra Lapplands tid är
tillända. Få vill ju mista inlandslivets fördelar.
Intensiteten i kritiken mot "de i Stockholm" är lika
stark som fjällvärldens färger i september, men det
tycks omöjligt att kanalisera den heliga vreden till
annat än upprörda samtal man och man emellan. Det
löper ett "dä gå int "- och ett "hä ä ingen
mening"-bälte genom södra Lappland och många, många
alldeles utmärkta initiativ har stupat på att man
"inte skall göra sig märkvärdig".
En pessimistisk tid
Givet att vi under 2000-talets första decennium står
inför en global ekonomisk depression - förr eller
senare tar den vanvettiga globala skuldsättningen sin
tribut - kommer världen att gå in i en djupt
pessimistisk tid, och så även inlandets oorganiserade
tillskyndare. Då blir det en lätt uppgift för
ekonomiskt hårt trängda politiker att påskynda södra
Lapplands vinter.
I ett scenario som ovan är det fullt tänkbart att
staten, precis som sker med hyreshus, låter kallställa
några inlandskommuner för att de två, tre starkaste
ännu en tid skall ha en möjlighet till överlevnad.
Sådana idéer kommer också, global depression eller
inte, att växa i takt med den privata vågen.
Den politiska konsensusuppfattningen kommer under en
eventuell depression att vara en helt annan än den
under 1970-talets krisår. Då hade den globala
ekonomiska uppgångsvågen förvisso brutit samman, men
den offentliga vågen var fortfarande stark. I det fall
den globala ekonomiska uppgången nu kraschar, kommer
alltså en internationell ekonomisk nedgång att paras
med en fortsatt stark privat våg - om så kommer
inlandet att hamna i en situation där dess överlevnad
helt och hållet är avhängig den egna kompetensen.
Inlandets utgångsläge inför 2000-talet kunde ha varit
bättre. I 1900-talets slut avfolkas nu inlandsby efter
inlandsby och butikerna stängs. Tätorterna söker med
ljus och lykta efter arbetskraft till de kvalificerade
arbeten som trots allt finns i inlandet, men få vill
längre flytta till södra Lappland.
I en global värld konkurrerar inlandskommunerna inte
längre med blott och bart Umeå och Stockholm, utan
också med New York, London och Berlin. Människor över
hela klotet överger sedan länge landsbygden, och
strömmar in till metropolerna med dess utbildningar,
nöjesliv och framgångsdrömmar. För de ungas del är det
egalt om städerna ligger i det egna landet eller inte.
Dagens ungdom är världsmedborgare, inte länsbor.
På min barndoms skolgård talas det inte längre dialekt
utan den mest klingande rikssvenska. Och varför inte.
Myrslåtterns, flottningens, timmerhuggningens och
kreaturskötselns exakta språk saknar användning i en
inlandsvärld där tillvaron, precis som i de stora
städerna, blivit alltmer abstrakt.
Styrkan i kulturarvet
Inlandet har som aldrig förr blivit en del av världen
och den aldrig sinande floden av amerikansk kultur har
gjort att Lappland ibland påminner mer om USA än om
sig självt. Filmen Jägarna, som kritiserats så mycket
för sin Norrlandsbild, är en alldeles utmärkt
miljöbeskrivning av inlandet i 1900-talets slut.
Mot denna förtärande amerikanisering står en relativt
livaktig byakultur. Plötsligt finns där ett sommarkafé
med konstutställning vid vägen. Plötsligt läser någon
dikter på dialekt. Nog finns det, trots allt, en
regional identitet.
Den hemvände Rolf Lidqvists skapelse Järja Gårmé i
Storseleby är ett exempel på vilken kommersiell styrka
det går att utvinna ur detta, det egna kulturarvet.
Järja är kort sagt ett slags södra Lapplands
allkonstverk. Man blandar livsmedelshandel med musik,
bageri, annonser på dialekt, växtodling, sketcher,
vandrarhem, restaurang och teaterföreställningar på
dialekt. Kulturaktiviteterna mytologiserar produkterna
och förstärker samtidigt själva varumärket - Järja.
Det utmärkande draget i Järjas verksamhet är att man
inte försöker likna några andra än sig själva. Här
finns inget tycke av storstad, inga tillgjorda tonfall
och inga basebollmössor. Tvärtom har man nått framgång
genom att inte MacDonaldisera sig. Man har i stället
på ett djupt sympatiskt sätt exploaterat det unika i
sin egen kulturkrets och genom humor och självdistans
åstadkommit ett framtidsföretag.
I en global värld finns det gott om ren luft och
storslagna naturupplevelser. Däremot är det inte
alldeles lätt att hitta myter om Stalofolket,
berättelser om bjaranystan och oförställd mänsklighet.
För svenskarnas del, inte minst för Stockholmarna,
står ju också "norrlänningen" fortfarande som en unik
arketyp för ärlighet och pålitlighet. Det är inte helt
osannolikt att det svaga dialektala tonfall som ännu
finns kvar i inlandet kan ge fler än ett företags
telefonväxlar, så länge de nu behövs, precis den image
man vill ha på den svenska marknaden.
Här - i sagornas och schablonernas värld - finns i det
virvlande vågskummet kanske, kanske en möjlighet till
en framtid.
Personligen tror jag dock att inlandet de allra
närmaste decennierna går mot en kulturell, ekonomisk
och social katastrof. Tecknen står redan skrivna på
väggen. Men detta är nu inte detsamma som inlandets
undergång. Människans utvecklingsmönster är inte
linjärt. Man kan inte i evighet extrapolera en trend.
Väldiga nedgångar innebär inte alltid slutet på
historien. Inlandets sönderfall kan vara dess
möjlighet till en bättre framtid.
BÖRJE LINDSTRÖM
Artikeln ovan
publicerades för första gången i tidskriften
västerbotten nr 4/1999.
KORTFAKTA: Sommaren
år 2003 lade Järja Gårmé ned sin verksamhet. Växthusen
tomställdes, kolgrillarna slocknade, skärmaskinen
auktionerades bort och lanthandeln stängde. Över hela
Södra Lappland hade karga 70-talsvindar börjat blåsa
igen efter ett optimistiskt 90-tal. Skillnaden var
bara att vindarna var så mycket starkare nu, på
2000-talet. Inlandets svanesång hade börjat.
|
|